Toyota: “15% efficiëntiewinst door e-CMR”

Door de overschakeling van de papieren naar de digitale vrachtbrief (e-CMR) werkt het logistieke centrum van Toyota Material Handling Europe in Wilrijk 15% efficiënter dan vroeger. “Planners en chauffeurs hebben meer tijd voor kerntaken”, klinkt het.

Toyota Material Handling Europe - © Toyota Material Handling Europe

Jaarlijks behandelt het logistieke centrum van Toyota Material Handling Europe (TMHE) in Wilrijk zo'n 25.000 toestellen voor intern transport die ze aan klanten beleveren. “Om dat maximaal te ondersteunen, hebben we vier jaar geleden een op maat gemaakt Transport Management System (TMS) ontwikkeld”, zegt Koen De Boeck, manager Transport & Warehouse van TMHE. “Toch kwam er nog veel papierwerk aan te pas onder meer door het onmisbare POD/CMR-formulier. Met het oog op onze volumes en het arbeidsintensieve karakter van de verwerking opteerden we voor een digitalisatie van alle transportdocumenten.”

Toyota Material Handling Europe ging vlak voor de start van de coronacrisis in zee met logistieke IT’er Pionira om over te schakelen op de e-CMR. Een uitgelezen timing. “Quasi onmiddellijk na de implementatie van de digitale vrachtbrief barstte de pandemie los. Daardoor werden we geconfronteerd met ontvangers die plotseling geen papieren meer wilden aannemen, geen fysiek contact meer toestonden tussen hun werknemers en de chauffeurs of zelfs gewoon de deuren sloten. Ondertussen bleven vanuit de fabrieken de bestelde toestellen wel toestromen in ons logistiek centrum. Dankzij de digitale vrachtbrief konden we de logistieke keten draaiende houden.”

Efficiëntieverbetering

Ondanks een daling van 25% in de volumes door COVID-19 en dus een moeilijkere planning kon Toyota Material Handling Europe toch een efficiëntieverbetering van bijna 15% realiseren. “Door een vlottere werking konden we de kilometerkost per unit verminderen. Het voordeel was dat ook onze huistransporteurs Vervoer Luypaert en Roosens Transport mee op de kar sprongen en geconnecteerd werden met het platform van Pionira voor de e-CMR”, schetst De Boeck.

Digitaal gelinkt

Maar hij ziet nog andere voordelen naast efficiëntiewinst. “Door het wegvallen van het administratieve papierwerk kunnen onze planners en chauffeurs zich meer focussen op hun kerntaak: enerzijds efficiënt en tijdig plannen volgens vraag, anderzijds een zo hoog mogelijke leverkwaliteit waarborgen. Een ander aspect is dat foto’s onmiddellijk digitaal gelinkt en gedeeld kunnen worden aan respectievelijke opdrachten en partijen om snel transparantie te bieden. Zo vermijd je mogelijke discussies. Ook het bespoedigen van het financiële luik is een troef.”

Toyota Material Handling Europe bekijkt de mogelijkheid om het gebruik van e-CMR verder uit te rollen naar andere landen dan België en Frankrijk. “Dat Pionira zijn diensten ook aanbiedt in andere Europese landen, is daarbij een voordeel.”

Yannick De Spiegeleir

Dutch

DOWNLOAD E-CMR APP

Apple App Store
Google Play

Pionira NV
Karveelstraat 10
B-8380 Zeebrugge
Belgium
Tel +32 9 338 84 53
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

© 2015-2019 Pionira. All Rights Reserved
Design by Placebo Webdesign.