• BG1

Pionira en Gosselin zeggen vaarwel tegen de papieren vrachtbrief

Antwerpen, 10 oktober 2017 - De Gosselin Group zwaait na ruim een halve eeuw de papieren vrachtbrief uit. Om deze innovatie uit te rollen gaat de groep in zee met het Belgische bedrijf Pionira.
“Digitalisering is een van hoekstenen van onze toekomstvisie”, vertelt Nathalie Luyckx, quality manager van de Gosselin Group. “Vandaag zetten we een nieuwe stap door gefaseerd afscheid te nemen van de papieren vrachtbrief. En dat zowel voor onze logistieke als verhuisactiviteiten. De papieren vrachtbrief (CMR) ruimt baan voor een cloud-gebaseerde applicatie (e-CMR).”
“In de transportsector zit nog ruis in de administratieve keten”, aldus Barry Van Leuven, managing director van Pionira. “Een verzender telefoneert, faxt of mailt de transportopdracht door. Die opdracht wordt overgetikt in een lokaal softwareprogramma. De vrachtbrief wordt geprint. De huidige manier van werken is niet alleen repetitief en omslachtig, maar ook vatbaar voor fouten, dubbel werk en vergetelheden. Soms heeft de verzender óók al een vrachtbrief opgesteld, vergeet de chauffeur de laad- en lostijd op de brief te noteren, wordt een huisnummer verkeerd overgetikt, en ga zo maar door.”


Dankzij de digitale vrachtbrief wordt die administratie transparant en efficiënt. ‘“Dubbel werk is uitgesloten: de vrachtbrief wordt één keer opgesteld en is meteen online beschikbaar voor zowel de verzender, de transporteur als de ontvanger. Gegevens overtikken behoort tot het verleden, waardoor het risico op foutjes lager ligt. De laad- en lostijden worden bovendien automatisch geregistreerd”, vertellen Nathalie Luyckx en Barry Van Leuven. “Zo krijgen de administratieve medewerkers meer tijd voor wat echt telt: het leveren van klantenservice. Projecties tonen aan dat de administratieve, repetitieve last tot 75% kan verminderen in de volledige transportketen. En dat alleen door de vrachtbrief te digitaliseren”, zegt Nathalie Luyckx.“We kozen voor Pionira als partner, omdat het een van de weinige spelers is die een modulaire oplossing biedt. Hun visie past ook binnen onze ambities om ons bedrijf te connecteren aan datasharingplatformen zoals Nxtport en BRUcloud. Bovendien laten de oplossingen van Pionira toe om onze interne bedrijfsprocessen en databanken slimmer aan elkaar te koppelen”, vertelt Nathalie Luyckx.
“Voor ons is het een eer dat een grote internationale speler als de Gosselin Group kiest voor een technologie die in België is ontwikkeld. Een bedrijf van die omvang kan een sneeuwbaleffect teweeg brengen in de sector. Qua administratie ligt in de transport- en verhuissector nog heel veel ruimte open om efficiëntiewinsten te boeken. Daar hopen we ons steentje aan bij te dragen”, vertelt Barry Van Leuven

Over de Gosselin Group

Gosselin werd opgericht in 1930 en telt vandaag meer dan 800 werknemers die meer dan 300 miljoen euro omzet genereren. Het hoofdkwartier van Gosselin ligt aan het Albertkanaal in Deurne, waar de containerterminal de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam verbindt met het Europese achterland. Het bedrijf heeft 56 kantoren in 34 landen en is sterk vertegenwoordigd in Europa, Oost-Europa, Rusland, de Caucasus, Centraal Azië en China. De Gosselin Group bestaat uit twee divisies: Gosselin Mobility en Gosselin Logistics.
Gosselin Mobility verzorgt internationale verhuizingen en relocatiediensten voor multinationals, expats, diplomaten, militairen en privé-personen.
Gosselin Logistics levert logistieke diensten voor bedrijven. Met activiteiten gaande van expeditie en magazijnopslag tot douaneformaliteiten, inclusief gespecialiseerde diensten zoals lashing and securing en de productie van houten kisten zorgt het voor een constante supply chain bij hun klanten.

Over Pionira

Pionira werd opgestart in 2010 en ontving als eerste bedrijf in België een erkenning voor e-CMR van de FOD Mobiliteit. In overleg met verladers, transporteurs en overkoepelende organen ontwikkelde Pionira een platform ter verbetering van alle administratieve verwerkingen.
Pionira NV biedt met het Xynaps sharing platfom innovatieve oplossingen voor transport en logistiek, gericht op het verbeteren van de productiviteit van het transportproces. Door gebruik te maken van e-documenten (zoals e-CMR, digitale vrachtbrief en elektronische identificatieformulieren) kunnen bedrijven hun documentenflow digitaliseren.
Xynaps kan men omschrijven als een Transport & Logistics Social Enterprise Platform. Via Xynaps kunnen alle betrokken partijen binnen het transportproces toegang krijgen tot relevante documenten (zoals CMR’s, pickinglist, douanedocumenten en POD). Volgens de toegekende rechten kunnen deze documenten geconsulteerd, gewijzigd of desgewenst geprint worden.
Het eenvoudige gebruik en de slimme koppelingen via API met bestaande transportapplicaties en boordcomputers, zorgen voor een snelle integratie. Door deze integratie kunnen gebruikers hun bestaande en vertrouwde applicaties blijven gebruiken, zodat slechts een minimale opleiding vereist is.
De focus op een eenmalige registratie van de gegevens, leidt tot een toename van efficiëntie en betrouwbaarheid en levert belangrijke kostenbesparingen op voor alle tussenkomende partijen.

Contact

Pionira: Barry Van Leuven, +32 (0)476 233 114, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Gosselin: Dirk Van der Borght, +32 (0)3 360 55 61, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Contact

Pionira NV
Baron de Maerelaan 8
B-8380 Zeebrugge
Belgium
Tel +32 (9) 338 84 53
E-mail: info@pionira.be